Jegyvásárlás Nyereményjáték

Dr. Pál József (DSc),

tanszékvezető egyetemi tanár, a SZTE rektor-helyettese (SZTE, BTK, Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék)

pj

A romantikus Verdi operái a Szabadtéri színpadán

Friedrich Nietzsche Mi a romantika? című tanulmányában a 19. század legszélesebb körben érvényesnek tekintett, és a tudat szinte valamennyi formájában markánsan megjelenő irányzatot tipikusan német jelenségnek tekintette. A német dionüszoszi lélek az évszázadokig tartó lefojtottság után Arthur Schopenhauer filozófiájában és Richard Wagner zenéjében végre a maga teljes erejében megmutatkozott.

Az olasz kultúrában viszont a romantika nem volt túlzottan jelentős irányzat, s jegyei, domináns elemként, csak a zenében, Verdi operáiban mutathatóak ki. Verdi hűvös tisztelettel tekintett a vetélytárs Wagnerre, felháborodott, amikor a német zeneszerző epigonjának nevezték.

Verdi librettói (vagy a librettók alapjául szolgáló művek) között számos olyan dráma, költemény található, amelyet a kritika általában és kifejezetten a romantikus irányzat magnus parenseként tekintett szerzők (Shakespeare, Schiller), illetve a 19. századi romantikus írók, költők alkottak, mint Byron, Hugo, Saavedra, Gutierrez.

Verdi's romantic operas on the Szeged Open Air Festival stage

By the 19th century, the concept of Romanticism had become so widespread that it appeared in all forms of human awareness. In his study titled What is Romanticism?, Friedrich Nietzsche wrote that it was a typically German phenomenon. In his view, the Dionysian spirit was fully developed in the philosophy of Arthur Schopenhauer and the music of Richard Wagner.

In Italian culture, on the other hand, Romanticism was not considered a significant trend, and its dominant characteristics are demonstrated only in music, particularly in Giuseppe Verdi's operas. Verdi regarded Wagner, his rival, with cool respect, but became incensed when he was called the German composer's epigone, an inferior imitator.

Among Verdi's librettos (or the literary works on which they were based) can be found numerous dramatic and poetic sources which are considered by critics as both generally and categorically following the trend to Romanticism. These include such magnus parens – or original source – authors as Shakespeare and Schiller, as well as 19th-century Romantic writers and poets Byron, Hugo, Saavedra and Gutierrez.

Megosztom

További előadásaink

A mi mesénk

a Tiszavirág Néptáncegyüttes gálaműsora

06. | 16.
Jegyvásárlás

Jerry Herman – Harvey Fierstein, Jean Poiret színdarabja alapján

Az Őrült Nők Ketrece

musical

06. | 28., 29.
Jegyvásárlás

Bess Wohl

Válaszfalak

vígjáték

07. | 12., 13.
Jegyvásárlás